مسكن پس از مذاكرات چه ميشود؟

۴۳ بازديد

مسكن

اولين مرحله از تفاهم ايران و گروه 1+5 انجام شد. حال موجي از انتظارات براي سر و سامان گرفتن بازارها از جمله بازار پر سر و صداي مسكن در راه است.هر چند شايد در نگاه اول بررسي اثر مذاكرات لوزان بر بازار مسكن زود باشد، اما اين موضوع مي‌تواند بر سرمايه‌گذاري‌هاي مردم نقش داشته باشد.در اين مورد  وزير راه و شهرسازي گفته است: شوكي كوتاه‌مدت در انتظار بازارهاست اما توانايي كنترل آن در مجموعه دولت وجود دارد؛ بنابراين نگران خاصي در اين مورد وجود ندارد.

 عباس آخوندي اعلام كرده است كه توافق هسته‌اي اثر طولاني مدت بر بازار مسكن دارد؛ اما ممكن است به صورت موقت باعث تغيير استراتژي بازيگران بازارهاي ديگر از جمله ارز و سهام شود اما از آنجا كه دولت برنامه‌ريزي لازم را دارد، احتمالا نوسان دراين بازار‌ها كوتاه مدت و مقطعي خواهد بود. دولت براي مواجهه با هر شرايطي پس از توافق نهايي هسته‌اي آماده است. توافق يك اتفاق سياسي مهم است و طبيعي است كه بر اقتصاد اثر مي‌گذارد اما دولت با تدبير و تعقل درباره شوك‌هاي آني برنامهريزي كرده است.

>>به ادامه مطلب توجه فرماييد:

اين درحالي است كه يك كارشناس اقتصاد مسكن پيش‎تر به اقتصادنيوز گفته بود كه مذاكرات ژنو تاثير مستقيمي بر بازار مسكن نخواهد داشت، چرا كه بايد ابتدا بازار جهاني و تاثير گذار بر مسكن بهبود يابد و پس از آن منتظر تغييرات بر بازار مسكن بود.بيت‌الله ستاريان در اظهارات خود تاكيد كرده بود كه مثبت و منفي بودن نتيجه مذاكرات به زودي بازار مسكن را تحت تاثير قرار نمي‎دهد بلكه مي‎تواند در بلند مدت بازار مسكن را تحت تاثير قرار دهد اما آنچه بيش از هر مورد ديگر بازار را تكان مي‎دهد عرضه و تقاضا و كنترل بازار است. 

به گفته وي، در دو سال گذشته به دليل ركود در بخش ساختماني كاهش ساخت‌و‌سازها رخ داد و از طرفي ديگر كوچ سرمايه از بخش مسكن به ديگر بخش‎ها صورت گرفت و همين باعث شد تا سال 94 هم همين اتفاقات رخ دهد و احتمال كاهش توليد براي سال جاري نيز وجود دارد.ستاريان بر اين باور است كه در دو، سه سال اخير بازار داخلي اقتصادي كشور تحت تاثير تحريم‌ها ضربه وارد كرده و به طور طبيعي كمبود واردات و مصالح مورد نياز منجر به كاهش توليدات و معاملات شده است.

به اعتقاد اين كارشناس اقتصاد مسكن، از ابتداي روي كار آمدن دولت يازدهم انتظار تاكيد بر به نتيجه رسيدن توافقنامه هسته‌اي ايران مي‌رفت، چرا كه اين تواقفنامه بر بخش‌هاي تجاري و اقتصادي كشور تاثير به‌سزايي گذاشته بود و حال بايد دولت براي نجات بخش‌هاي اقتصادي اقداماتي انجام ‌دهد.اما برخي ديگر بر اين باورند كه بازار مسكن تا زمان پايان مذاكرات نتيجه نهايي و به قطعيت رساندن توافقات ،‌با شوك همراه مي‎شود و علاوه بر اين، برخي ديگر معتقدند بازار مسكن تا زمان تعيين تكليف و كنترل بر بازار به روال ركودي خود ادامه مي‎دهد.

برخي از كارشناسان در تحليل‎هايي پيش از مذاكرات و ارزيابي بازار مسكن پس از نتايج مثبت اظهار كردند كه بازار مسكن تحت تاثير عوامل متعددي همچون مصالح ، قيمت زمين و كنترل دولت با تغيير همراه مي‎شود.اما اواخر سال 92 بود كه بازار مسكن روبه سردي رفت و روزهاي سختي را تجربه كرد. ركود تورمي بازار را آزار ‌داد و خريداران و فروشندگان منتظر معجزه مذاكرات آذر‌ماه امسال شدند. در نهايت معجزه‌اي رخ نداد و داستان تحريم‌ها به سال بعدش موكول شد.

به گفته ايرج رهبر، رئيس اتحاديه انبوه‌سازان افزايش قيمت مصالح ساختماني بيشترين تاثيري بوده است كه توانست اين بازار را با خود به سمت ركود ببرد و تحت تاثير تحريم‌ها قرار گيرد.او معتقد است: تحريم‌هاي بخش مسكن همچون ديگر بخش‌هاي اقتصاد كشور به صورت مستقيم تاثير‌پذير نيست، چرا كه در بخش توليد مصالح ساختماني كاملاً به كشورهاي ديگر وابسته نيستيم و كشور تا حدودي توليدات داخلي ساختماني دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد